måndag 31 augusti 2009

Om godsaker att ta med sig till Afrika

Idag har jag varit i matbutiken och köpt lite grejer jag ska ta med mig tillbaka till Harare. Jag åker ju på fredag. Nedräkning nu alltså. Och hög tid att gå till botten med vad jag absolut inte vill vara utan. Åtminstone de första veckorna innan allt tagit slut... Utlandsssvenskar, vad brukar ni ta med er från Sverige?

Det blev lite av varje:
  • En STOOOR påse lösgodis från Karamellkungen! Multiplicera typ de två godisarna på bilden (som jag lånade från http://www.karamellkungen.se/) med hundra.
  • Bakplåtspapper (det finns bara smörpapper att köpa både i Harare och Nairobi och det blir ju, som bekant, helt kolsvart i ugnen... Ja, jag har gjort misstaget - nämen har vi bakplåtspapper hemma?! - flera gånger)
  • Grötris
  • Pepparkakskryddor
  • Glöggkryddor
  • Marabouchoklad & ICA:s mörka med tranbär
  • Mer godis
  • Osthyvel
  • Fiberberikade havregryn

Saffran glömde jag, men ni hör ju att vi kommer att ha rejält med julstämning i Harare om bara ett par månader... Det kommer säkert bli en runda till i affären innan mitt plan lyfter på fredag.

Hojta till om ni tycker att jag glömt något livsavgörande!

2 kommentarer:

Cecilia/svengland sa...

Jag brukar också köpa godis i mängder, falukorv, kryddor, marmelad och sylt...innan brukade jag köpa med mig mer men eftersom det finns två svenska affärer här i London, köper jag ganska mycket där istället, priserna är ungefär desamma ändå!

Susanna sa...

Cecilia. Vad trevligt att du kan köpa svenska varor i England! Önskar att jag kunde göra detsamma. Det finns ju massor av saker som jag skulle kunna köpa med mig, men nånstans måste jag dra en gräns... :) Kram