tisdag 16 december 2008

Om visum, tåg, skrivande & lussekatter

Nu har jag varit på "immigration office" nere i stan och förlängt mitt visum och så passade jag samtidigt på att åka till tågstationen för att boka två biljetter på nattåget till Mombasa på fredag. Vi åker första klass och middag och frukost ingår i priset (3375 shilling, cirka 350 spänn). Jag älskar att åka tåg på natten! På morgonen när vi äter frukost åker vi igenom ett naturreservat och kan spana in impalor, giraffer och andra djur. Får berätta mer sedan! Vi stannar i Mombasa en natt och bor hos min polska kompis som har ett hus vid Diani Beach. Sedan åker vi till Lamu på söndagen. Härligt! Vi har inte bokat någon återresa än, så vi kan vara fria att stanna borta så länge som vi har shilling i plånboken (nåja, till den 5 januari behöver vi iallafall vara tillbaka!).

Måste bara skryta om en kommetar jag fick av min lärare på skrivkursen:
Otroligt bra! Så som jag upplever detta jag just läst känns det som inledningen till en roman på femhundra sidor. Ja, skulle detta någonsin bli en sådan roman får du verkligen höra av dig och tala om! Ett fantastiskt språk, fina bilder som knyter ihop historien, ett otroligt bra avslut här också; ja ren magi! Skrivtekniskt är också allt på plats.
Bra!

Jag vet att jag har tjatat om att jag ska baka lussekatter ganska länge, men NU är saffransdegen satt på jäsning...

Lussekatter
Ingredienser:
100-150 g margarin eller smör
50 g jäst
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
ca 1,5 liter vetemjöl
2 pkt saffran (1g)
1-2 ägg
1 ägg för pensling
Russin

Smält fettet. Tillsätt mjölken och ljumma tills det är 37 grader
Smula ner jästen i degbunken. Häll i lite av deg spadet och rör om tills jästen är upplöst.
Lös upp saffranet med lite av deg spadet.
Tillsätt resten av deg spadet, sockret, saltet, uppvispat ägg och det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den släpper bunken och tillsätt eventuellt mer mjöl.
Strö över lite mjöl, och låt degen jäsa övertäckt till dubbel storlek (ca 1 timme).
Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda den till en till en lätt, smidig och ganska lös deg.
Forma lussekatter
Pensla med ägg och garnera med russin.
Grädda mitt i ugnen 8-10 min 225-250 grader.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter härligt med tågresan och att ledigheten är så lång som ni önskar själva.

Blev saffransbullarna goda?

Så roligt att läsa om kommentaren, jag är spänd på att få läsa det du ha skrivit :).
Kramar i massor!!!
mam

Ina sa...

Grattis till den fina kommentaren! Har alltid sagt att du borde skriva bok :) Kram!