torsdag 23 juli 2009

Super Mom

Jamen, jag måste ju tipsa om dokumentären "Super Mom" som visades på SVT för någon dag sedan. Den handlar om mammor från olika delstater i USA som är nominerade till en tävling som heter "Årets mor", där den bästa mamman i hela landet ska utses. År 1935 korades den första mamman.

För att kvalificera sig till tävlingen måste kvinnorna:
- vara lagligt gifta med en man
- vara aktiva medlemmar av en religiös organisation
- sträva efter att bli en bättre mamma

Dokumentären ger en inblick i hur mammarollen och familjelivet kan se ut i USA och oj, vad det är annorlunda där borta i Staterna.

Riktigt intressant, väldigt välgjord, ganska läskig, sorglig och absolut sevärd. Gå in på http://www.svtplay.se/ och kolla!

7 kommentarer:

I sa...

jaaaa, jag såg!

-finns det något en supermom inte får vara

-jaha, nu förstår jag, jo en homosexuell har vi ju aldrig haft

Susanna sa...

I. Jaaamen, eller hur!!

Saltistjejen sa...

Oj detta måste jag kolla upp. Tyvärr är jag ju ingen sådan där supermum så jag har inte så mycket tid.... Men ska försöka att se den ändå. Iallafall lite.
Kram!!

Marianne sa...

Tror inte jag kan se den, brukar inte kunna det när det är utländska produktioner. De har inte sändningsrätt utanför Sverige tror jag.

Det jag däremot ska göra är att kolla om Lasse Bergs böcker finns som e-böcker och i så fall köpa/låna.

Hur gick det med kafferepet? Åade och oade de?

Kram!

Susanna sa...

Saltis. Jag tror allt att du är en SUPERMAMMA jag! Du ska vara glad för att du inte är en sådan super mom som i dokumentären - vissa av dem var läskiga!

Hoppas biodejten var bra!

Kram

Marianne. Jag kunde inte heller se SVT Plays utländska produktioner i Kenya. I och för sig hade jag svårt att se de svenska också på grund av den dåliga uppkopplingen...

Roligt att du ska kolla upp Lasse Bergs böcker. Jag är också sugen på en e-bok.

Kafferepet är på lördag, så nu ligger kakorna i frysen och väntar!

Kram!

Camilla sa...

Kollade in det där super mom programmet efter att du skrev om det.
Du milde, det verkade ju helsnurrigt! Det var ju faktiskt lite småläskigt bitvis. Inga dåliga krav alltså. Och detta med att man var tvungen att vara gift. Men tjena. Tycker att det är diskriminering, ensamstående mammor kan ju inte välja att vara hemma.
Undrar om det är så nyttigt för kvinnor att ge upp allt för sina barn också.
Men det är ju ett val de gör.

Ha det gott

AnnaPanna sa...

Såg det också o tänkte, vilket skräp... Men så kollade jag, otroligt intressant.

Fundamentalist-USA!
Galet!

Kriterierna hade ju fått folk att rasa i Sverige.
Tro på Gud.
Vaaa? Vad e det?

Gift, neeee. Separerad heter det väl...!

Som sagt, intressant =)