torsdag 23 juli 2009

Sommar i P1 med Lasse Berg

Just nu lyssnar jag på Lasse Bergs sommarprogram i P1. Hans namn har jag hört då och då och hans senaste bok "Gryning över Kalahari" har jag flera gånger varit på väg att läsa, men något annat har hela tiden kommit i vägen. Vet inte så mycket om honom mer än att jag, när jag hör hans namn, alltid tänker att jag vill veta mer om honom...

Han har bland annat bott i Botswana, Rwanda och Etiopien. Och det är ju himla intressant och spännande för mig som har ett hjärta som slår dubbelslag när jag tänker på Afrika.

Såhär beskrivs Lasse Berg på http://www.sr.se/:
Världsresenär och hyllad berättare. Har beskrivit världen för oss i böcker och reportage i radio och tv. Rapporterat från Asien sedan 60-talet och varit bosatt i Afrika sedan början av 1980-talet, senast i Etiopien. Hedersdoktor vid Lunds universitet. År 2000 kom den uppmärksammade boken I Asiens tid tillsammans med fotografen Stig T. Karlsson. Hans senaste Gryning över Kalahari – hur människan blev människa utkom 2005 och blev mångfaldigt prisbelönad.

Här kan du lyssna på programmet! Jag ska lyssna klart nu (han sa precis att - och nu är det helt taget ur sitt sammanhang - "vi blir deppade av att vara borta från Afrika", jag kan bara hålla med!) och sedan ska jag klicka hem boken.

Inga kommentarer: