måndag 20 augusti 2007

Stenar

Idag var jag hos doktorn för att kolla upp det där med den nattliga magkrampen som kommer då och då. Innan jag gick dit tänkte jag att hon skulle slå på den förstående blicken och fråga hur jag mår. Egentligen. Att det kan vara jobbigt att vara ung tjej idag. Prestation och höga förväntningar. Det kan vara väldigt ansträngande att komma ut i arbetslivet efter att ha studerat. Den grejen, ni vet.

Men det blev inte så. Hon tog det på allvar. Större allvar än jag själv tar det här på. Hon trodde inte att det berodde på stress utan att det kan vara gallsten. Värsta pensionärssjukdomen. Minns att Ulla-Britt, en högstadielärare, visade upp sina stenar på en biologilektion. Tror till och med att hon tog tid från sex- och samlevnadslektionen för att visa dem.

Jag tror iallafall inte att proverna kommer att visa något. Vare sig stenar eller något annat. Känner mig frisk annars. Bortsett från de där nätterna.

Om det blir operation vill jag redan nu säga att jag, när ni kommer och hälsar på mig på sjukhuset, vill ha den där Alwayschokladen man kunde köpa på flyget på 80-talet. Den där asken man kunde vika så att den stod som ett upp och nedvänt v. Med avlånga, inslagna apelsinchokladbitar. En sådan ask som min syster fick när hon opererade bort blindtarmen som liten. Och hon åt inte ens choklad!

9 kommentarer:

Markus sa...

När jag var hos doktorn pga magsmärta så tryckte doktorn med tummen hårt som f*n i mellangärdet å frågade om det gjorde ont.
Jag sa: -Ja
Doktorn sa: -Hmmm, du är kanske bara magsjuk, sedan visade det sig att jag hade magkatarr, , så du fick nog en doktor som haft en bra semester.
PS jag fick inge choklad eller någon ask som man kan vika till bokstäver DS

tanja sa...

Om du av någon anledning skulle hamna på sjukhus någon gång lovar jag att jag ska komma med/skicka choklad till dig. Nu vet jag inte om man kan få tag på just den apelsinchokladen längre men någon smaskig choklad ska du få i alla fall.

Kram

Susanna sa...

Markus. Dålig doktor och sedan ingen choklad. Jag tycker synd om dig!

Tanja. Åh, vad fin du är! Kram

Camilla sa...

Du hade i varje fall tur att jag hade inflensa när jag vann ett helt flak Zingo när vi var små ;-)! Du hade nog fått hela flaket ändå då läsk inte var/är min grej! Jag lovar att komma med en Alwaysask eller imitation till dig om det blir en sjukhusvistelse för dig! KRAM!! C

Anna sa...

Du försöker alltså bara "lura till dig" choklad...jag tror jag vill se de där stenarna innan jag skickar choklad... ;)

Susanna sa...

Stjärnfrö. Jo, jag minns Zingon! Du räddade mitt 9-årskalas. :) Men den där chokladharen du hade i kylskåpet i typ tio år kan jag fortfarande inte komma över att du inte åt... Kram!

Annanita. Skulle jag lura till mig choklad? Inte då. Kan göra ett par örhängen till dig av stenarna så blir det kombinerat bevis och julklapp! :)

Anna sa...

Haha...ja det vore om inte annat ett unikt örhänge...*skrattar*
Självklart tror jag inte att du luras. Vi fick ett telefonsamtal en natt där H:s kompis behövde akut skjuts till lassa - och det visade sig vara en såndär sten, så jag förstår vilka hemska magsmärtor du ska ha haft. Hoppas det blir bättre.

Camilla sa...

Sanna, jag hoppas verkligen inte att du har gallsten!! Både G och hans arbetskollega E har haft gallsten och de beskriver smärtan som en nära-döden-upplevelse. Så packa en akutväska och ett kuvert med taxipengar och håll tummarna att du inte behöver använda dem!
KRAM!

Susanna sa...

Anna. Det är ju helt sjukt att kroppen kan producera sten. Men som sagt, tror inte att jag har gallsten.

Stjärnfrö. Jobbigt! Får fixa taxipengar i ett kuvert då och invänta smärtorna.