fredag 2 oktober 2009

Om att låsa om sig

När jag går och lägger mig på kvällen stänger jag först en gallergrind med två hänglås på (den här dörren delar av huset i två - på ena sidan finns kök, vardagsrum och vardagsrum, på den andra finns vår sovdel med gästrum, arbetsrum, pärlrum och badrum), sedan stänger jag en dörr som jag låser med fyra lås. Därefter går jag igenom den långa hallen till vårt arbetsrum. Där kollar jag att elstänglet är på som det ska. I arbetsrummet stänger jag halldörren och låser den med två lås. Sedan går jag in i mitt pärlrum och låser dörren in till arbetsrummet med ett lås. Sedan går jag in i sovrummet och larmar huset. Det är inte direkt så att man lätt springer ut i köket om man glömt sitt glas med vatten.

I början tyckte jag att det var lite läskigt att göra det här själv när N inte är hemma, men nu har jag vant mig.

5 kommentarer:

Emmama sa...

Minns att jag fick lite av fort-känsla hos min svåger med familj. HÖG grind och så vakter vid grinden in till området. Bra att det känns okej och att du känner dig trygg. Bor endel av personalen hos er eller är du ensam på nätterna när N är borta? Kram!

Mitt i Fågelsången sa...

OJ, det var många lås!!!

Bodde i Nbi 95-98, både i South C, Westlands och Milimani Road, och i början hade vi bara hänglås på grinden in till vår parkering. I sista lgh hade jag vakt vid grinden, och grind innanför dörren, men i övrigt ingen annan "säkerhet". Fast jag bodde i ett i övrigt "lokalt" område, så det kanske inte var så attraktivt för de som vill göra inbrott??

KARLAVAGNEN sa...

badrum en suite får man förmoda?

Unknown sa...

Och jag som tjatar på min sambo att det kan vara bra att åtminstonde stänga dörren på sommaren om han åker för att köpa snus. Hunden springer ju gärna ut...och in...annars. Vi bor på landet med grannar som håller koll.
Kan vara bra i alla fall med nyckel ibland!
MVH;
Petra

Emmama sa...

Hoppas allt är bra! Saknar dig! Hoppas du fick mitt sms också.

KRAM.