lördag 23 augusti 2008

Rastlöshet - eller våndan över att välja rätt

Det är senhöst 2005 och jag funderar på om mitt beslut att göra en Minor Field Study* i Namibia verkligen är rätt beslut. Det känns rätt i hjärnan, men inte i hjärtat. Helst vill jag ligga i min röda soffa på studentrummet och transkribera uppsatsintervjuerna, hångla med killen några rum bort, käka glass & kolla på något dåligt program med resten av korridoren, ta promenader i skogen, shoppa på Kii. Såna grejer.

Men jag vet vad jag också vill. Jag vill arbeta med internationella frågor på organisationer som Sida och Rädda Barnen. Och jag vet att jag, med min utbildning, inte är den första en arbetsgivare väljer. Jag behöver meriter. Har redan några bra erfarenheter, men behöver mer. Sidastipendiet ser bra ut på CV:t. Krasst, ja.

En kille på min korridor läste sista terminen på Psykologprogrammet och när jag berättade hur jag kände mig gav han mig en dikt. Den fastnade hos mig. Den fick mig inte att ändra mitt beslut, men jag förstod mycket mer när jag läst den. Papperet veks ihop och lades någonstans. Bortstädat. Jag har många gånger letat efter lappen och sökt på nätet, men inget. Plötsligt idag, när jag rensade bland mina grejer på Upplandsgatan, hittade jag papperet igen.

Rastlöshet (av Seneca)
"Varför är du förvånad över att dina resor inte hjälper dig när du har dig själv med? Du är förföljd av samma bekymmer som drev iväg dig. Vilken njutning kan nya länder skänka? Eller bekantskap med andra städer och platser? Din rastlöshet har inte fört dig någonstans.

Frågar du varför denna flykt inte hjälper dig? Du flyr tillsammans med dig själv. Du färdas hit och dit för att skaka av dig en börda som sitter fast, men som just genom din rastlöshet blir ännu besvärligare, som när lasten påverkar fartyget mindre så länge den ligger still, men får fartyget att snabbt kantra åt det håll den har förskjutit sig när den väl har börjat rulla åt ena sidan.

Allt du gör, gör du mot dig själv och du skadar dig genom själva rörelsen, ty du skadar en sjuk!"

Snart gör jag en ny resa, men denna gång är hjärtat med.

* ett Sidastipendium som gör det möjligt för mig att samla information till min magisteruppsats i ett utvecklingsland.

Inga kommentarer: