fredag 30 maj 2008

Bokcirkeln är igång!

Den tredje mars skrev jag det här bokcirkelsinlägget och igår träffades vi hemma hos mig och diskuterade den första boken ("Flyga drake" av Khaled Hosseini). Det var roligt, intressant och jag har fått flera boktips på min att-köpalista. Nästa gång vi ses ska vi ha läst boken "Middlesex" av Jeffrey Eugenides. Jag gjorde Bondhustruns jättegoda banankaka med mörk choklad i till efterrätt:

Bondhustruns banankaka

100 g smör - typ rumsvarmt
3 dl socker
rör ihop!

2 ägg
4 msk gräddfil/fil
tillsätt till smörsockergeggan

3 dl mjöl (dinkel funkar fint)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
Blanda de torra ingredienserna i en skål, rör sedan ner dem i den kletiga blandningen

2 bananer - så bruna som möjligt
Mosa dem, rör ner i smeten

Vill man att kakan ska bli snuskigt god kan man dessutom slänga ner nonchalant brytna bitar av mörk choklad i smeten.Häll smeten i smord och bröad form, grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, cirka 45 minuter. Kan ta uppåt en timme.Den blir brun och fin. Kanterna är godast. Vält gärna upp den på ett bakplåtspapper som är sockrat, så blir den ännu tjusigare och så spiller man små små strösockerkorn på sig medan man äter. Det är charmigt.Är man vegan/allergisk så går det utmärkt ändå, använd mjölkfritt margarin och nån sojayoghurt (det ska ju helst vara någon slags syra i, för att bikarbonatet ska verka så bra som möjligt, vill man köra sojamjölk så tror jag på att använda bakpulver istället för bikarbonat) istället samt äggersättningspulver - finns på "vänliga varor" på Ica - No egg heter det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

För några år sen hade vi också en bokcirkel här uppe i Umeå. Det är spännande för man får möjlighet att läsa böcker man annars inte hade gett en chans. Problemet var kanske att vi istället för att diskutera böckerna frossade i godsaker och skvaller. Det var snarare sambon som fick höra mina recensioner.

Jag lyssnar på Flyga drake i min mp3-spelare om nätterna. Om det är en verklighetstrogen skildring av Afghanistan är den riktigt intressant. Det är mycket man inte vet om Afghanistan eller kanske snarare mycket man TROR sig veta om Afghanistan!

Jag vill också vara med i en bokcirkel. Jag vill ha kladdkaka!

Susanna sa...

Peter. Vad mysigt det låter! Godsaksfrossa och skvaller med kompisar... Kram!