onsdag 25 juni 2008

Laktritskola med havssalt

Alldeles efter att jag hade hämtat journalkopior till Kenyaförsäkringen på Ersta sjukhus sprang jag in på Chokladfabriken, samtidigt som mobilen ringde i min väska. Det var mamma som jag kanske skulle träffa efter jobbet. Hon tipsade om lakritskolorna med chokladöverdrag och havssalt på. Jag köpte ett hekto som hon skulle få. Men nu ska vi inte ses idag och kolorna försvann raskt ner i min mage. Jättegott!

Ajdå, nu ringde mamma just och berättade att hon ändå kommer in till stan...

4 kommentarer:

Steggo sa...

Apropå snask ska du här få Maria N:s kladdkakerecept som vi fick i maj. Den är bättre än den vi brukar göra!!

KLADDKAKA

100 g smör
3 dl socker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

1. Värm ugnen till 175 grader. Kläm fast ett bakpapper i en springform (24 cm i diameter). Smörj kanten.

2. Smält smöret i en kastrull.

3. Rör smöret tills det svalnat lite. Tillsätt övriga ingredienser.

4. Häll i formen. Grädda i cirka 30 minuter på första falsen nedifrån.

Servera eventuellt med vispad grädde eller creme fraiche.

Susanna sa...

Steggo. Supertack - den här ska jag göra imorgon!

david santos sa...

Happy weekend!

Steggo sa...

Helt allvarligt! Idag var vi till Holmön och jag bakade kladdkakan inför det. Det måste vara det bästa receptet jag testat! Jamjam!